background
MENY
background
Oline Horten

E6 Gudbrandsdalen

Status for E6-utbyggingen gjennom Gudbrandsdalen

Fokus: Ringebu–Dovre (Ringebu–Frya–Sjoa–Otta–Dovre)

 

Utbyggingen av E6 gjennom Gudbrandsdalen er en nasjonal infrastruktur-satsing som skal forbedre trafikksikkerhet, framkommelighet og regional vekst. Nye Veier AS leder prosjektet og samarbeider tett med berørte kommuner.

Overordnet fremdrift

  • Standard: Ny E6 bygges med to felt, midtrekkverk og forbikjøringsfelt for en trygg og effektiv ferd gjennom dalen. E6 Gudbrandsdalen | Statens vegvesen

  • Åpnede strekninger:

    • Øyer–Tretten: åpnet 2012

    • Frya–Sjoa: åpnet desember 2016 


Delstrekninger Ringebu–Dovre


Ringebu–Frya
  • Planprogram vedtatt i 2021–22, reguleringsplan pågår. E6 Øyer-Otta - Ringebu kommune

  • Foreslått trasé: flomsikker vei med midtdeler, 90 km/t og tunnel forbi Ringebu sentrum. planprogram-e6-oyer-frya.pdf

  • Feltarbeid utført høsten 2024 for å styrke plangrunnlaget.

  • Byggestart ventes tidlig på 2030-tallet.


Frya–Sjoa
  • Ny E6 åpnet desember 2016. 33 km med tunnel, midtrekkverk og forbikjøringsfelt, inkludert omlegging rundt Harpefoss, Vinstra og Kvam Vegfinans

  • Nasjonens største veiprosjekt (2013–16) med budsjett ~NOK 1,47 mrd.


Sjoa–Otta
  • I planleggingsfase med flere alternativer, inkl. flomsikker trase fram til Bredevangen og rundkjøring ved Rv 15.

  • Detaljplanlegging startet 2020–21, men byggestart, opprinnelig satt til ~2023, er utsatt til sen 2020-tall/tidlig 2030-tall . E6 Øyer – Otta


Otta–Dovre (Vestnes)

Liten prioritet i Nasjonal transportplan. Per i dag ingen planlagt byggestart; trolig etter 2030: Kunnskapsgrunnlag for helhetlig strekningsutredning E6/E136 Otta-Vestnes

Fremtidig trasé Ringebu–Otta, aktuell for detaljregulering og høringsfase
 

Utfordringer på vegen

  • Flere jord- og steinskred (Rosten, Krekke) har ført til stengninger, midlertidige omkjøringer og behov for omfattende rassikring .

  • Planarbeidene fokuserer nå på flomsikring og tunnelløsninger for å unngå sårbare dal- og elvestrekninger.


Hvorfor er dette viktig for næringslivet?

  • Trafikksikkerhet: Reduserer ulykker og stengninger.

  • Framkommelighet: Bedre og mer pålitelig transport for varer og tjenester til/fra regionen.

  • Regional vekst: Gir trygg infrastruktur som støtter bolig-, reiselivs- og næringsutvikling.


Neste milepæler


Oppsummering

E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen er på god vei, men går i flere tempo. Frya–Sjoa er ferdig, mens Ringebu–Frya og Sjoa–Otta ligger i plan/utsettelsesfase – med forventet ferdigstillelse i første halvdel av 2030-tallet. Otta–Dovre er foreløpig uten konkret tidsplan. Ras- og flomutfordringer påvirker både planlegging og fremdrift.


Gudbrandsdal Næringsforening følger utviklingen nøye, deltar aktivt i høringer og vil fortløpende formidle viktige milepæler til medlemmene.



Følg med på prosessen hos Nye Veier HER.
Næringslivskoordinator
Oline Horten