background
MENY
background
paneldebatt
I Gudbrandsdalspanelet: f.v: May Brit Støve, Ørjan Hov, Anni Byskov, Marius Røed Sveipe og Steinar Aasgaard. Ordstyrer var André Winje Arntzen fra Sparebank 1 Gudbrandsdal.

Næringslivet tok ordet – viktige budskap til politikerne før valget

22. august
Gudbrandsdal Næringsforening inviterte næringslivet og politikerne til et annerledes valgarrangement denne uken. Det var bedriftslederne som satt i panelet – og stortingskandidatene som fikk stille spørsmål og lytte. Resultatet ble en engasjerende og ærlig debatt om muligheter og utfordringer for næringslivet i Gudbrandsdalen.

Arrangementet samlet bedriftsledere, politikere og andre interesserte for å diskutere hva som skal til for å sikre vekst, arbeidsplasser og attraktive lokalsamfunn i Gudbrandsdalen. Temaene som engasjerte mest, var samferdsel, kompetanse, kultur, energi og matproduksjon.

 

Store ringvirkninger fra kultur og reiseliv

May Britt fra Peer Gynt-festivalen delte tall som viser at festivalen i år satte rekord med 33 000 publikummere, hvorav hele 86 % var tilreisende. I 2016 ble ringvirkningene beregnet til 80 millioner kroner – en enorm verdiskaping for lokalsamfunnet.
Hun understreket samtidig behovet for bedre forsikrings- og støtteordninger for kulturarrangementer som rammes av klimautfordringer, og advarte mot at kultur ikke må bli en «salderingspost»:

– Kultur er limet som holder folk sammen, og en stor og viktig næring som gir store ringvirkninger.

Samferdsel som nøkkel til utvikling

Ørjan Hov fra Glasopor pekte på behovet for kraftige investeringer i infrastruktur:

– Vi har 2000 vogntog inn og ut av Gudbrandsdalen i løpet av et år. Bedre veiutbygging og tunnelforbindelser, spesielt vestover, vil åpne nye markeder og gi store gevinster både for næringsliv, utdanning og helse.

Samferdsel ble også et gjennomgående tema blant politikerne – mange var enige om at dette er avgjørende for vekst og bosetting i dalen.
 

Rekruttering og kompetanse i fokus

Både Anni Byskov fra Annis Pølsemakeri og Steinar Aasgaard fra VA Prosjektering løftet utfordringene med å rekruttere arbeidskraft og beholde unge i regionen.

Det ble etterlyst bedre utdanningstilbud i regionen, samt politiske virkemidler som gjør det mer attraktivt å flytte hjem og etablere seg i Gudbrandsdalen. Ørjan Hov trakk fram viktigheten av levende lokalsamfunn for å legge til rette for gründere og for å få lønnsom drift for bedrifter her, og Marius Røed Sveipe fra Gudbrandsdal Energi fikk understreket viktigheten av å vise frem kompetansearbeidsplassene i dalen, samt viktigheten av å beholde skole- og utdanningstilbud. Disse tilbudene er viktige rekrutteringsarenaer for næringslivet.


Energi, kostnader og rammebetingelser

Selv for strømselskapene er strømpriser og rentekostnader de største utfordringene. Energiselskapene får store kapitalkostnader grunnet videresalg, og fungerer som "bank" for kundene sine i 45 dager av gangen. Marius sitt beste tips for å holde strømprisene nede var å utnytte de dypeste dalene når strømprisene er lave, eller å få seg en forvaltningsavtale.

Statnett jobber med utvikling i Gudbrandsdalen, og her må vi sørge for å være på ball ved å sørge for næringsareal og skaffe kunder og på den måten skaffe nyetableringer.
 

Politikerne lovet å lytte

Mot slutten av debatten fikk partiene kort oppsummere hva de tar med seg videre.
Blant de viktigste punktene var:

  • Samferdsel – en av de aller største prioriteringene på tvers av partiene

  • Kompetanse og utdanning – sikre lokale utdanningstilbud og tiltrekke arbeidskraft

  • Kultur og reiseliv – anerkjenne verdiskapingen og behovet for bedre rammevilkår

  • Energi og råvarer – sørge for stabile priser og trygg tilgang

    Politikerne

 

Gudbrandsdalen har enorme muligheter, men det krever gode rammevilkår og målrettet innsats for å få flere til å bo, jobbe og investere her!